Voor 23:30 uur besteld, zaterdag in huis
  • Voor 23:30 uur besteld, zaterdag in huis
  • Discreet verpakt en bezorgd
  • Klanten geven ons een 9.1
  • EasyToys
    Gratis LUV egg bij besteding van €99,99 op ALLES! Code: LUVEGG Playtime
    Gratis LUV egg bij besteding van €99,99 op ALLES! Code: LUVEGG Playtime

    Heb je vragen?
    We helpen je graag!

    DvhN: Seksspeeltjesmagnaat op cruise met Alibaba

    DvhN: Seksspeeltjesmagnaat op cruise met Alibaba

    Met cruiseschip Norwegian Joy, net vanuit Papenburg opgeleverd, van Sjanghai naar het Japanse Kochi. Op uitnodiging van het Chinese Alibaba mag EDC uit Veendam mee.

    EDC uit Veendam, bekend van de seksspeeltjes van EasyToys, gaat op cruise met Alibaba. Van Sjanghai naar Japan en weer terug. Een cruise waarin het draait om e-commerce op wereldniveau. EDC-eigenaar Eric Idema verheugt zich erop: ,,Het is een soort handelsmissie, maar er zal toch ook ruimte voor een beetje vertier zijn?’’ Idema kent Alibaba al. Hij is recent met prins Constantijn op handelsmissie naar China geweest. Bij die gelegenheid heeft hij kennisgemaakt met dit fenomeen van de Chinese online-icoon Jack Ma. Hij is sindsdien diep onder de indruk. Alibaba is in korte tijd tot de nummer één van de wereld uitgegroeid. Afgelopen jaar was de Chinese webshop –een onderdeel van het concern van Ma –nog kleiner dan die van Amazon (omzet 135 miljard dollar), maar gezien het groeitempo van Jack Ma’s webverkoop heeft Amazon wel de langste tijd op de troon achter de rug. Maar Alibaba is meer dan een webshop, veel meer. Dat blijkt wel uit de totaalomzet van 485 miljard dollar. Eric Idema zit al in China via een andere webshop dan Alibaba, maar deze trip biedt hem een uitgelezen kans vaste voet op Chinese bodem te zetten. ,,Alibaba gaat mij en andere Europese partijen tijdens de cruise bijpraten over Tmall Global, een verkoopkanaal waarop ik een eigen webshop kan beginnen’’,vertelt hij. Meer dan interessant, volgens hem, maar er hangt wel een prijskaartje aan.

    Tijdens die eerste kennismaking kon Alibaba aan Idema nog weinig vertellen over de Chinese markt. Idema: ,,Maar even later kreeg ik heel veel cijfers van hen en kreeg ik een goed beeld van hoe de Chinese markt zich de komende jaren ontwikkelt.’’ En Idema wil ook graag andere zaken weten: hoe bereikt hij de consument, wat zijn de trends, hoe is de distribitie geregeld etc.

    Die dingen hoopt hij tijdens de cruise te horen. Hij weet inmiddels al wel wat een shop bij Tmall Global hem ongeveer gaat kosten. Die pittige kosten zijn verpakt in lonkende perspectieven. Idema: ,,Maar ik ben natuurlijk wel ondernemer. De kosten zijn een zekerheid, de perspectieven niet.’’ Toch is hij best wel positief over de kans die hem geboden wordt. ,,Het is wel een toegangsportaal tot twee miljard mensen’’, weet hij. ,,En Alibaba bouwt een systeem waar je vermoedelijk straks niet meer omheen kunt.’’ Hij pakt zijn telefoon en demonstreert Alipay, een betaaldochter van het Chinese conglomeraat. Idema: ,,Hier in Europa lopen we nog te worstelen met pasjes, daar staat op je nota een QR-code. Je scant die code met de smartphone en het is betaald. Ik geloof daar wel in.’’ De grote vraag is hoe het zometeen werkt tijdens de cruise. Verkoopt EDC zich aan Alibaba of is de situatie omgekeerd? Idema: ,,Ze willen niet iedereen. Ik heb al een presentatie gegeven en van daaruit begon de scouting van Alibaba in onze richting. Het betekent echt iets als je mee mag op de boot. Het gaat potentieel om heel veel geld.’’

    Lees het hele artikel van het Dagblad van het Noorden

    Bron: Dagblad van het Noorden (originele publicatie mei 2017)