Voor 23:30 uur besteld, woensdag in huis

We helpen je graag!

Vandaag bereikbaar van 09:00 tot 21:00 uur

EasyToys omarmt een markt van 13 miljard euro

Hoe raar het kan het lopen? Een paar maan- den geleden nog geen plannen om naar Chi- na te gaan en nu zitten ze er al, de mannen en vrouwen van EDC Internet uit Veendam. Directeur-eigenaar Eric Idema vertelt het wonderlijke verhaal.

Er gaan missies naar China om handel voor Nederland- se bedrijven te bewerkstelli- gen. Er zijn agenten die Ne- derlandse bedrijven al te graag hel- pen met hun Chinese ontdekkings- reis. En er is Eric Idema die dit jaar via LinkedIn wordt benaderd door een Chinese partij of hij met zijn seksspeeltjes naar China wil komen. En wat zeg je dan tegen een markt van 13 miljard euro? Precies.

Eric Idema van EDC Internet/Ea- sytoys uit Veendam beleefde mis- schien wel de merkwaardigste trans- actie van het jaar 2015. Het over- kwam hem en hij had maar weinig bedenktijd nodig om die kans te grij- pen. Hij heeft geen moment overwo- gen de hulp van externe experts in te roepen om de eerste gesprekken aan te gaan. ,,Het is allemaal niet zo moeilijk. Ik praat een beetje Engels en zij ook een beetje en ach, dan kom je er wel uit. Als je maar nieuwsgierig bent’’, zegt hij met een glimlach.

De Chinezen van Azoya kwamen eerst naar Veendam. ,,Hun vraag was heel simpel: Wil je meedoen’’, blikt Idema terug. ,,We zijn gewoon aan de slag gegaan. We zijn daarheen geweest en hebben ons plan gepre- senteerd. In potentie is het natuur- lijk veel groter dan wat ik hier draai. Hoe groot? Miljoenen, vele miljoe- nen. Maar ik ben nu nog voorzichtig, want het moet allemaal nog wel waargemaakt worden. Mijn boeren- achtergrond zegt me op de rem te trappen. Ik moet het allemaal nog wel bewijzen.’’

Hij vertelt nuchter over zijn Chi- nese avontuur. Het is zijn aard. Op- gegroeid in Uithuizermeeden. Hij wilde toen nog boer worden. ,,Ik wist precies hoe ik mijn beroepsoriënta- tie moest invullen om op de land- bouwschool te komen. Daar wilde ik heen, mijn kameraad zat er ook. En de vrijheid lokte.’’

Zijn loopbaan liep heel anders. Hij is tegenwoordig eigenaar van EDC Internet, een snel groeiend bedrijf dat erotische waren onder de naam Easytoys produceert en verhandelt. Idema begon ongeveer negen jaar geleden met die handel, thuis op de zolderkamer. Momenteel is hij de nummer zes op de ranglijst van Eu- ropese producenten. Grote namen als Beate Uhse en Pabo die al jaren actief zijn in de erotiek, is hij al voor- bij gestreefd. En dat blijft ook wel zo, nu hij in China niet alleen de eerste buitenlandse partij is maar ook nog de enige.

,,Ik weet niet of het zo bijzonder is dat ik ze voorbij ben gestreefd’’, nu- anceert Idema. ,,Het zijn traditionele bedrijven, ze komen nog uit de cata- loguswereld. Je zou het oude retail kunnen noemen. Zij moeten naar di- gitaal, ik begin met digitaal. Zij moe- ten honderden mensen aan een nieuwe werkwijze laten wennen en dat vereist een immense cultuurom- slag. Wehkamp heeft die verande- ring heel snel opgepakt maar dat is wel een van de heel weinige bedrij- ven die het gelukt is. Die traditionele bedrijven maken makkelijk een dis- play voor een winkel. Dat is voor mij lastiger. Ik weet de consument op de smartphone weer makkelijker te be- reiken.’’

Wat Eric Idema in feite zegt, is dat hij min of meer een web-onderne- mer is. De producten maken niet veel uit. Niettemin, sex sells, en hij weet dat heel goed. Maar het begint ermee de zaken goed voor elkaar te hebben, zo heeft hij ervaren.

Zonder dat hij het wist had Azoya, de huidige Chinese partner, een Eu- ropees agent ingeschakeld om te on- derzoeken met welke partij in Euro- pa men het best in zee kon gaan. Zo kon het gebeuren dat Idema werd benaderd. Doorslaggevend was niet alleen de adequate manier waarop Idema zijn bedrijf heeft opgezet, maar vooral de kwaliteitscontrole. De Chinezen hebben sinds de melk- poederfraude vooral oog voor veilig- heid. Iets meer dan een half jaar gele- den werd begonnen met de voorbe- reidingen. Een storyboard werd ge- maakt: wat doen wij, wat doen zij, hoe regel je het it-traject, komen de markten overeen, wat zijn de hard- lopers, hoe presenteren we het, etc. Eric Idema: ,,Wat hier normaal is, is daar nog lang niet zo. Presentaties mogen niet aanstootgevend zijn, dus moet je bepaalde delen van fo- to’s bewerken.’’

Er moest een webcatalogus ko- men, beschrijvingen van 12.000 items moesten vertaald worden. En toen alles klaar was, ging het nog over de betaalwijze. Idema: ,,En er zijn nog wel tien tot twintig zaken die geregeld moesten worden. Social media bijvoorbeeld. Azoya heeft er- varing met merkproducten en healthcare, maar dit is heel wat an- ders. Het moet ook allemaal zo ano- niem mogelijk.’’

Er wordt vooraf zelfs geoefend met fake-orders. De Chinese markt verschilt natuurlijk ook op een aan- tal punten met die van Europa. En dan hebben we het niet alleen over de omvang. ,,Het bestelproces is an- ders, want je moet daar een id-kaart laten zien’’, zegt Idema. ,,Dat is een rem op de verkoop. Maar goed, het gaat daarbij alleen om de leeftijd te checken. Net als we hier in Neder- land een bepaalde leeftijd moeten hebben om alcohol te kopen, is dat daar voor de aankoop van seksspeel- tjes.’’

Verder is alles erop gericht om de spullen anoniem te bezorgen. Zo is er een anonieme verpakking en mag er op de afschriften ook geen enkele verwijzing naar Easytoys staan. Er is een heel opvallend – zo niet, vreemd – aspect aan EDC Internet. De speeltjes worden namelijk in Chi- na geproduceerd, waarna ze een re- tourtje Veendam maken. Idema: ,,Er staat op: Made in PRC, designed in Holland. De Chinezen kunnen van alles produceren. Het is: u vraagt, wij produceren. Maar ze vertrouwen hun eigen spullen niet meer en hier in Europa stellen we hoge eisen aan producten. Op zeker moment zullen de Chinezen het zelf doen, zeker. Maar dan zitten wij er ook nog steeds. Dan opereren wij zoals Phi- lips het doet, wel omzet maar niet al te zichtbaar. Het zijn en blijven onze exclusieve items. Ik weet dat het zo ineens voorbij kan zijn. Je moet alert blijven en nooit blind varen op slechts één zaak.’’