Voor 23:30 uur besteld, zaterdag in huis
  • Voor 23:30 uur besteld, zaterdag in huis
  • Discreet verpakt en bezorgd
  • Klanten geven ons een 9.1
  • EasyToys
    Gratis LUV egg bij besteding van €99,99 op ALLES! Code: LUVEGG Playtime
    Gratis LUV egg bij besteding van €99,99 op ALLES! Code: LUVEGG Playtime

    Heb je vragen?
    We helpen je graag!

    Vandaag bereikbaar van 09:00 tot 21:00 uur

    Volkskrant: 'Ik wil de Coolblue van de erotiek worden'

    Volkskrant: 'Ik wil de Coolblue van de erotiek worden'

    Eric Idema wil 'de Coolblue van de erotiek' worden. Hij is aardig op weg. Zijn webwinkel in seksspeeltjes groeit als kool. En steeds meer klanten zijn vrouw.

    Op het hoofdkantoor van EDC Internet in het Groningse Veendam stuit je hier en daar op een reusachtige Tarzan-dildo of een zwartleren zweepje, maar veel meer struikel je over marketingtermen, kernwaarden en whiteboards met verkoopdoelen. Eigenaar Eric Idema (42) probeert de markt voor seksspeeltjes uit 'de duistere hoek' te halen. 'Ik wil de Coolblue van de erotiek worden,' zegt Idema.

    Ze zijn aardig op weg. EDC Internet is moederbedrijf van acht online-erotiekwinkels. De bedrijfsomzet ging in vijf jaar tijd evenzoveel keer over de kop, met verkoopopbrengsten in 2017 waarschijnlijk nipt onder de 15 miljoen euro. In 2015 lanceerde EDC een eigen productlijn, dit voorjaar opende het bedrijf een assemblagefabriek in China, sinds augustus liggen de artikelen in de schappen van Amerikaanse erotiekwinkels, en deze maand gaat de verkoopdirecteur hetzelfde proberen te bereiken in Australië. Financiële dienstverlener Deloitte zette EDC dit jaar op nummer 47 van zijn jaarlijkse lijst van 50 snelst groeiende Nederlandse tech-bedrijven.

    Taboes op seksuele voorkeuren of fantasieën zijn er steeds minder, en voor wie toch nog geheimen heeft, biedt internet uitkomst: je buren weten niet of een afgeleverd pakketje een roman van Tolstoj of een latex sm-masker bevat; collega's zien je niet de seksshop in lopen.

    Technologische vooruitgang en kundig ondernemerschap stuwen de groei van EDC op, geholpen door boeken of tv-series die seksuele taboes verder slechten. Toen Samantha in de serie Sex and the City met vriendinnen haar favoriete speeltje besprak, regende het bestellingen van de Rabbit, een vibrator met een extra handje voor de clitoris. Trend van de laatste jaren: bondage. Sinds Vijftig tinten grijs in boekvorm en op het witte doek menig vrouwenhart sneller doet kloppen, zijn de zweepjes, blinddoeken en handboeien niet aan te slepen.

    EDC begon op de zolder van Idema's echtelijke woning. Na het faillissement van zijn laatste werkgever, een bedrijf voor online-marketing, zat Idema in 2003 met een uitkering thuis. Even runde hij een betaalde pornosite en wat 0906-nummers, maar die markt stortte in door de opkomst van gratis porno. Een houtje-touwtjewebwinkel voor seksspeeltjes, in elkaar geknutseld met een gratis webontwerpprogramma en wat gestolen plaatjes van een Duitse erotiekhandel, was de volgende onderneming.

    En verrek, de eerste bestelling was al snel binnen. Maar Idema had niks. Hij bestelde het gewenste artikel bij de Duitse erotiekgigant en stuurde het door naar de klant. Zonder winst. Maar hij zag op het pakketje wie de fabrikant was en pakte de telefoon. De eerste leverancier was een feit, en EroDiscount, voorloper van EDC, was geboren. Een inloopkast diende als magazijn en Idema maakte zelf de bestellingen klaar met kartonnen dozen, plakband en adresstickers. Zijn vrouw wilde er niks van weten; zij vroeg zich vertwijfeld af wat de buren moesten denken van alle pakjes die het huis in en uit gingen.

    Lees het hele artikel van de Volkskrant

    Bron: de Volkskrant (originele publicatie november 2017)